Hard werken - Reisverslag uit Toronto, Canada van Jizzo Bosdriesz - WaarBenJij.nu Hard werken - Reisverslag uit Toronto, Canada van Jizzo Bosdriesz - WaarBenJij.nu

Hard werken

Blijf op de hoogte en volg Jizzo

03 Juni 2015 | Canada, Toronto

De afgelopen week was niet zo avontuurlijk, door het (tot nu toe gelukkig zeldzame) slechte weer ben ik vorig weekend nauwelijks de deur uit geweest. Ik zal het dan voor de verandering een keer wat meer over mn werk hebben, dat is tenslotte waarvoor ik hier ben. Verder was het opvallendste moment dat terwijl ik stond te koken de rookmelder af ging en de verhuurders bezorgd aan de deur stonden. Dat ding staat kennelijk wel gevoelig afgesteld, want ik zag niet eens rook en er is niks aangebrand. Goed om te weten dat ie werkt zullen we maar zeggen. Als je niet geinteresseerd bent in een inhoudelijke beschrijving van mijn werk hier, kan je nu ophouden met lezen, dan zal de volgende post hopelijk interessanter zijn, want komend weekend ga ik weer toeristisch doen, dit keer in Montreal.

Maar goed, werk dus. Vorige week heeft de informatiespecialiste hier de eerste literatuurzoektocht afgerond en rond de 1858 resultaten aangeleverd. Ik heb eerst samen met Pat en Prabhat door de eerste 50 gebladerd om te kijken of we het eens waren over het wel of niet includeren in onze studie. Daar waren we het over de meeste wel eens, dus daarna ben ik zelf de andere 1808 door gaan nemen. En dan waren die studies enkel nog maar uit de medische literatuur-database. De informatiespecialist is nu nog bezig met de sociologische, psychologische, economische en tabaksindustrie-documenten-databases. Dus er zullen nog wel weer een paar duizend studies bij komen. Dat klinkt als heel veel, maar vrij veel studies kan je op basis van enkel de titel al af laten vallen, en nog vrij veel andere als je het abstract scant. Ik heb tot nu toe dus nog van geen enkele het artikel zelf gelezen, dit was slechts selecteren. Ik hield nu zo'n 200 resultaten over, dus maar 11%. Nu kijken een aantal co-auteurs nog naar een willekeurig deel van mijn IN-lijst en UIT-lijst als check, of ze het met mijn selectie eens zijn. Als het grotendeels overeenkomt kunnen we in meer detail gaan kijken naar de studies op de JA-stapel. Daarvan zullen er denk ik ook nog behoorlijk wat snel afvallen, als blijkt dat de informatie die ik er op basis van de abstract in hoopte te vinden er toch niet in staat.
Het zou kunnen dat wat we uiteindelijk overhouden niet meer dan 10 of 20 studies zal zijn. Dit komt omdat wij zoeken naar studies waar echt iets gezegd wordt over de mechanismen, wat gebeurt er na een accijns/prijs-verhoging waardoor men uiteindelijk besluit te stoppen met roken. Een voorbeeld van zo’n mechanisme uit onze voorlopige theorie, die we dus testen aan de hand van de literatuurstudie, is dat de prijsverhoging leidt tot een verandering in sociale norm en als gevolg daarvan dat men anders naar zijn rookgedrag gaat kijken en overweegt te stoppen. De meeste studies, zeker uit de economische literatuur, zeggen meestal enkel zoiets als: wanneer de prijs van sigaretten met 10% stijgt, zal de vraag naar sigaretten met 4% afnemen. Dat zegt dus niks over hoe dat dan in zijn werk zou gaan.

En tussendoor had ik vandaag nog een presentatie bij het maandelijkse overleg van de Ontario Tobacco Research Unit, waar ik al eerder op gesprek geweest ben. Ik heb ze in 20 minuten een hele korte samenvatting van mijn promotieonderzoek tot nu toe gegeven, waarbij ik me vooral richtte op een aantal opvallende resultaten. Ik kreeg veel positieve reacties, ook omdat veel van de studies die ik doe gaan over gezondheidsverschillen tussen hogere en lagere opleidings- of beroepsgroepen, en juist dat soort studies willen ze hier zelf meer gaan doen. Het stukje waar ze het meeste op reageerden was echter het stuk over het effect van tabaksbeleid op het zoeken naar informatie op internet. Een wetenschappelijke studie met data van Google (Google Trends), dit spreekt kennelijk erg tot de verbeelding, zeker omdat het nog maar heel weinig wordt gebruikt voor dit soort onderzoek.

Verder heb ik ook eindelijk de dataset van India binnen, waardoor ik nu aan de slag kan met het maken van de grafiekjes van hoeveel mensen er in hun staat roken of vroeger gerookt hebben. Met name verschillen in gestopt zijn met roken zijn interessant, omdat stoppen met roken nauwelijks voorkomt in India. Met die getallen kunnen de mensen van het mega-project de lokale beleidsmakers en zorgorganisaties informeren, als er in een bepaalde staat veel meer mensen stoppen dan in andere staten, kan je kijken wat ze daar doen en dit in je eigen staat ook invoeren.

• 04 Juni 2015 - 12:18

Ton:

Interessant, Jizzo! Mij lijken ook nu juist de mechanismen bij het stoppen het meest inzichtgevend. Als ik het goed begrijp focus je daarbij op sociaal-psychologische factoren?