Vreemde forensen en confetti - Reisverslag uit Toronto, Canada van Jizzo Bosdriesz - WaarBenJij.nu Vreemde forensen en confetti - Reisverslag uit Toronto, Canada van Jizzo Bosdriesz - WaarBenJij.nu

Vreemde forensen en confetti

Blijf op de hoogte en volg Jizzo

10 April 2015 | Canada, Toronto

In het openbaar vervoer valt wederom op hoe netjes en beleefd de Canadezen zijn: er is een overstapstation waar de tram ondergronds komt. Daar zou in Nederland iedereen gewoon aan de stoeprand gaan staan en instappen als de tram komt, maar hier wordt er op de plek waar de tram zal stoppen van nature twee rijen gevormd: een voor de voordeur en een voor de achterdeur. Zelfs toen de boel wat vertraagd was hield men hier aan vast en liep de rij helemaal door tot aan de roltrap. Ook binnen de trams, bussen en metro's merk je dat mensen elke gelegenheid aangrijpen om hun zitplaats af te staan aan mensen die er meer recht op zouden hebben (ouderen etc.), en zelfs in hele volle metro's zie je lege plekken, omdat veel mensen te beleefd zijn om te gaan zitten. Iets wat waarschijnlijk niet typisch voor Canada is, maar meer een gevolg van het vele smartphone-gebruik (maar ik zie het hier wel veel meer dan in Amsterdam) is dat mensen zich pas op het allerlaatste moment realizeren dat het hun halte is en dan naar de deur rennen.

Her en der zie je ook wel mensen op de fiets naar het werk gaan, ik zag er zelfs eentje op een eenwieler (een vrije grote, hoge zelfs). Ik ben ook voornemens gewoon op zn Amsterdams met de fiets naar mn werk te gaan, maar moest deze week eerst nog wat dingen regelen. Zoals weer een formulier invullen zodat ik met mn badge ook de fietsenberging in kan, want er werd me verteld dat fietsendiefstal een groot probleem is (in de binnenstad). En toen dat eenmaal geregeld was, was het hier twee dagen achter elkaar storm en de hele dag regen, dus nam ik nu nog maar even de metro.

Dinsdag ging ik naar een optreden van de band OK Go, die ik eigenlijk enkel kende van hun geniale videoclips (zie links onderaan). Maar ik had gehoord dat ze live ook goed zijn, en het was in de buurt en betaalbaar, dus een leuk uitje. Het was inderdaad een goed optreden, met veel lichteffecten en confetti, vooral heeel veeel confetti (her publiek werd nog gerusgesteld door de boodschap dat het allemaal gerecycled en biologisch afbreekbaar was). Een terugkerend element was een dun doek dat voor het podium hing, waar je de band wel doorheen kon zien, maar waar ook beelden en visuele effecten op geprojecteerd werden. Tussen de nummers door kreeg het publiek nog de gelegenheid vragen te stellen, waardoor het lekker informeel en gezellig werd.

Woensdag had ik een afspraak met prof. Prabhat Jha, een expert op (oa) het gebied van tobacco control. Toen ik op zijn afdeling kwam kon ik eerst zijn kamer niet vinden (ik had het nummer van de ruimte, maar niet van de kamer daarbinnen). Vreemd genoeg wisten twee van de mensen daar bij hem op de afdeling, waar hij nota bene hoofd van is, totaal niet over wie ik het had, dus pas toen ik zijn secretaresse belde en zij me kwam halen kon ik het vinden. Het was een prima gesprek, het zoveelste voorbeeld dat professoren vaak heel benaderbaar zijn. Hij had een heel aantal nuttige suggesties voor mijn onderzoek, en mogelijk ook nog een van zijn projecten waar ik een bijdrage aan zou kunnen leveren.

Vandaag schoof ik aan bij een overleg van een ander project van Pat, mn begeleider hier. Zij doen ook een realist review, waarbij ze kijken naar interventies voor plegers van huiselijk geweld. Het was voor mij in die zin een nuttige ervaring dat ik ervaar hoe het is om als team de context, mechanismen en uitkomsten (outcomes), dus CMO's, uit een artikel te destilleren. Het komt nogal eens voor dat de een iets als uitkomst ziet, maar dat de ander het toch echt een mechanisme vindt. Nouja, precies dat soort dingen zal ik straks zelf ook tegenkomen.

Hier nog wat links naar clips van OK GO (ik maar even reclame voor ze):
Een van de eerste, lowbudget, simpele, maar toch briljant originele clips: https://www.youtube.com/watch?v=dTAAsCNK7RA
Een van de nieuwste, groots opgezette, sterk gechoreografeerde clips: https://www.youtube.com/watch?v=u1ZB_rGFyeU
En kijk via hun youtubekanaal ook naar White Knuckles, Needing/Getting, The Writing's on the Wall, Skyscrapers, en This Too Shall Pass: https://www.youtube.com/user/OkGo/videos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Toronto

Toronto

Drie maanden als gastonderzoeker in Toronto

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2015

Laatste dagen

16 Juni 2015

CN Tower Edge Walk

11 Juni 2015

Montreal

03 Juni 2015

Hard werken

25 Mei 2015

Doors Open
Jizzo

Actief sinds 07 Feb. 2015
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 6364

Voorgaande reizen:

01 April 2015 - 25 Juni 2015

Toronto

Landen bezocht: